В зимову пору автомобільна гума буває двох варіантів: шини шиповані зимові і нешиповані.
Шиповані зимові шини
Оскільки звичайна гума не підходить для слизьких, обмерзлих доріг у зимовий період, були винайдені спеціальні шини, які мали шпильки з карбіду вольфраму, вмонтовані в них. Така автогума широко почала використовуватися під час снігової погоди починаючи з 1960 року. Розміри шпильок у цих покришках залежать від глибини протекторів. Шиповану шину можна застосовувати не один сезон, проте, купувати вживану гуму все ж таки не рекомендується. Щобільше – така автогума має бути ошипованою лише на заводі-виробнику. Шпильки вставляють у спеціально для них підготовлену форму в протекторі. Циліндричні рами із фланцем на дні такої форми утримують шпильки на місці.
У чому ж мінуси такої гуми? Шиповані шини чудово підходять для їзди по льоду та спресованому слизькому снігу. З усім тим, на інших типах складних доріг, наприклад, при сльоті – ефективність таких шин не суттєва. Незалежно від того вкрита дорога льодом, снігом або вона зовсім суха, шпильки коліс відпрацьовуватимуть по полотну – за відсутності льоду вони здатні впиватися в бетонне покриття. Але найнеприємніше при використанні шипованих шин це пошкодження дорожнього полотна. У зимовий сезон це може призвести до аквапланування – втрати тяги через наявність води між колесом та поверхнею дороги, через що небезпечно буде надалі їздити такою дорогою. Якщо такі дороги не ремонтувати, навіть звичайний дощ стане небезпечним явищем на пошкодженому шипами дорожньому полотні. Щоб уникнути цієї небезпеки, щорічно витрачаються величезні кошти на ремонт доріг, пошкоджених від шипованих шин.
Нешиповані зимові шини
Нешипована гума, попри відсутність вбудованих шпильок, завдяки своїй конструкції допомагає покращити гальмування автомобіля та керування ним у снігову погоду. Завдяки покращеному складу гуми, ці шини здатні бути еластичними і гнучкими навіть у найсуворіший мороз, на відміну від неспеціалізованих виробів, які стають жорсткими, що ускладнює їхню здатність адаптуватися до нерівностей перетнутої місцевості, які виникають взимку. Нешиповані шини також мають унікальні спеціально розроблені протектори, які дозволяють поліпшити керування автомобілем по снігу і сльоті, завдяки їх глибині. Візерунок протектора зимової нешипованої гуми складається з крихітних щілин. Ці прорізи, звані сайпсами (ламелями), безпосередньо служать поліпшення зчеплення під час руху снігом.
То як же нешиповані шини допомагають при водінні взимку? Річ у тім, що саме специфічні глибокі протектори гуми поцятковані дрібними щілинами допомагають розігнати або відштовхнути тонку плівку води, льоду або снігу з-під коліс, коли ті торкаються поверхні дороги. Щілини прилипають до крижаної поверхні, і це покращує зчеплення, гальмування та загальну керованість автомобіля загалом.
Такі шини само собою мають свої мінуси, обмеження та проблеми. На мокрому льоду та на дорозі з укоченим снігом, нешипована гума не має можливості забезпечувати зчеплення та тягу так само ефективно, як це можуть робити шиповані шини. Так відбувається через відсутність потужного механізму захоплення, який зможе врізатись у ці тверді поверхні для створення зчеплення. Цілком зрозуміло, що жоден водій не захоче вовтузитися зі зміною своїх шин кожні два місяці.
На основі матеріалів про зимові шини сайту Tyre Club.